آچار فرانسه (آچار سوئدی) چیست؟

فرانسه

آچار فرانسه (آچار سوئدی) چیست؟

آچار فرانسه نوعی آچار با اندازهٔ دهانهٔ متغیر است که به مهره‌ها یا پیچ‌های شش گوش یا چهارگوش می‌خورد. این آچار دارای دو فک یکی ثابت و دیگری متحرک می‌باشد که فک متحرک آن با چرخاندن یک پیچ در وسط، به فک ثابت نزدیک و دور شده و در نتیجه قابلیت تطبیق با مهره‌های مختلف را پیدا می‌کند.

مخترع این آچار (آچار سوئدی) کیست؟

این ابزار در سال ۱۸۴۲ توسط ریچارد کلابرن مهندس انگلیسی اختراع شد و از این رو در بسیاری از کشورهای اروپایی (مثل فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا) «آچار انگلیسی» نامیده می‌شود.

در بعضی کشورها مانند دانمارک یا اسرائیل به آن «آچار سوئدی» می‌گویند. چرا که نخستین بار جان پتر جانسون در سال ۱۸۹۱ با بهبود در طراحی این آچار آن را به نام خود ثبت نمود. «آچار جانسون» نمونهٔ تکامل یافته‌تری از آچار اولیهٔ کلابرن بود. در بعضی کشورها (مانند ایران، لهستان، مجارستان، اسلوونی و رومانی) نیز آن را آچار فرانسه می‌گویند که علت نام گذاری فرانسه بر روی این آچار بدرستی معلوم نیست اما تنها احتمالی که قرین تر از بقیه است این است که به احتمال زیاد این آچار برای اولین بار از فرانسه وارد این کشورها شده است .

در هر صورت به این آچار در زبان انگلیسی Crescent Wrench میگویند.

شما می توانید از فروشگاه ابزارآلات صنعتی و کشاورزی اپکس تولز، این آچار بشدت کاربردی را که برای هر جعبه ابزاری لازم است تهیه نمایید.

منابع:

ویکیپدیا فارسی

تحقیقات داخلی

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.